Tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakirányú továbbképzés

Tisztelt Intézményvezetők!
Kedves Tanár- és Pedagóguskollégák!

A köznevelési rendszer átalakulásának időszakával párhuzamosan a pedagógus- és pszichológus-alapképzésbe is beépült a tehetséggondozás elméletének és gyakorlatának oktatása. Emellett – Főiskolánkhoz hasonlóan – több egyetem is kínál tehetségszakirányú továbbképzéseket mind pedagógusok, mind pszichológusok számára.

Főiskolánk – igazodva a tehetséggondozás korszerű paradigmáihoz, valamint a szakszolgálati tehetséggondozó koordinátori feladatellátás követelményeihez – a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés tanulmányterülettel záruló pedagógus szakvizsgás továbbképzése mellett 2016 szeptemberétől tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakirányú továbbképzést indít.

A Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola vallja és képviseli, hogy a tehetséggondozásnak a köznevelési intézmények mindennapi munkájába kell beépülnie. A köznevelési rendszer szabályozása többek között ennek támogatására határozta meg a tehetséggondozó koordinátor szerepét és utalta azt a szakszolgálati feladatellátás körébe. A szakszolgálat tehetségkoordinátorának egyik fontos feladata az intézményi tehetségszakemberek munkájának fenntartói szintű összehangolása. Szakmai feladatai közé tartozik: konzultáció, részvétel a tehetségazonosításban és -szűrésben, tehetségmentorálás, egyéb szervezeti szintű feladatok.

A tehetséggondozó koordinátor végzettségi követelményeit a 15/2013. EMMI rendelet 6. sz. melléklete határozza meg, amelynek értelmében a munkakör a pedagógiai szakpszichológus, az óvoda- és iskola szakpszichológusa, és a tanácsadó szakpszichológus mellett pedagógus, tehetségfejlesztő szakirányú végzettséggel tölthető be.

Főiskolánk ez utóbbi végzettségi és szakképzettségi körhöz tartozó szakembereknek kíván tehetségszakmai és a szakszolgálati feladatellátás szempontjából releváns támogatást nyújtani a továbbképzésre jelentkezőknek.

Amennyiben érdekli Önt a tehetségszempontú adaptív pedagógia, szeret segíteni, innovatív pedagógusnak tartja magát, és amennyiben hozzá kíván járulni intézménye tehetségszakmai megújulásához, illetve szeretné pedagógustársait is motiválni, jelentkezzen a tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakirányú továbbképzésünkre, és legyen szaktanácsadó!

A szaktanácsadó segít: a portfolió összeállításában, a szakmai fejlesztési terv kidolgozásában, a folyamatos szakmai fejlődés lépéseinek meghatározásában.

Ne feledje!
A tehetség – diákot, tanárt, szülőt – egyaránt kötelez!

Jelentkezési határidő: 2016. szeptember 5.

MINDEN ÉRDEKLŐDŐT SZERETETTEL VÁRUNK!

Trosits András főiskolai docens, programszervező
Dr. Sebestyén József főiskolai docens, szakvezető

 

A KÉPZÉS FELÉPÍTÉSE

I. KÖTELEZŐEN OKTATOTT TÉMAKÖRÖK

a) Általánosan alapozó tárgyak:

  • tehetséggondozás;
  • a tehetséggondozás hazai és nemzetközi gyakorlata;
  • tehetségfejlesztő programok

b) Szakmai alapozó tárgyak:

  • képesség- és tehetségmérés, azonosítás; 
  • motiváció, kreativitás; tehetségdiagnosztika; 
  • a tehetséggondozás szereplői. 

c) Gyakorlati képzés, képességfejlesztés:

  • a tehetséggondozás módszertana I.; 
  • a tehetséggondozás módszertana II.; 
  • a tehetséggondozás módszertana III.; 
  • önismeret I.; 
  • önismeret II.; 
  • önismeret III.; 
  • drámapedagógiai módszerek I.; 
  • drámapedagógiai módszerek II.;
  • drámapedagógiai módszerek III.; 
  • tanulási technikák I.; 
  • tanulási technikák II. 

II. VÁLASZTÁSON ALAPULÓ TANULMÁNYTERÜLET

a) A fejlesztői munka szakmai megalapozása:

  • a tehetség definíciója és komponensei; 
  • a tehetséggondozás és kutatás története; 
  • tehetség és szocioemocionális fejlődés; 
  • tehetségfejlesztő programok; 
  • tanácsadás, egyéni fejlesztés és koordinálás; 
  • tehetséggondozás, hatékony kommunikáció, konfliktuskezelés. 

b) Szakértői munka a gyakorlatban:

  • a tehetség komponensei; 
  • a pedagógus szerepe a tehetségfejlesztésben; 
  • tehetségfejlesztő programok; 
  • tanácsadás, egyéni fejlesztés és mentorálás; 
  • gazdagító programok; 
  • kutatásalapú módszer (IBL) a tehetséggondozásban; 
  • tehetségmenedzsment. 

 

A tanulmányok teljesítésének ellenőrzése: gyakorlati jegyek és kollokviumok (a képzés ideje alatt 7 db kollokvium). A képzés végén a hallgató záróvizsgát tesz, amelyen szakdolgozat védésére is sor kerül.

A képzés munkarendje: levelező tagozat.

A jelentkezés feltétele: óvodapedagógus, tanító, konduktor, gyógypedagógus, szociálpedagógus, pszichológus, főiskolai vagy egyetemi szintű, illetve mesterszintű bármely szakos tanár. Jelentkezhetnek továbbá a köznevelésben vagy a felnőttképzésben dolgozó, a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés iránt érdeklődő nem-pedagógus szakképzettségű, főiskolai vagy egyetemi, illetve BA, BSc, MA, MSc végzettségű (pl. könyvtáros, orvos, pszichológus, pszichiáter) szakemberek.

Képzési idő: 4 félév.

Az oklevélben megjelölt szakképzettség: tehetségfejlesztő szaktanácsadó. A kiadott oklevél a végzettek alapdiplomájára épül, és azzal azonos szintű (mester, egyetemi vagy főiskolai), szakirányú továbbképzési szakon szerzett szakképzettséget tanúsít.

A képzés teljes óraszáma: minimum 360 tanóra.

A képzés időbeosztása: félévenként 5 alkalom (szeptember közepétől november közepéig kéthetente péntek délután és szombaton).

Kreditszám: 120 kredit. A képzés díja: 115 000,- Ft/félév.

Képzési modulok alóli felmentés: azon hallgatók, akik rendelkeznek tehetséggondozás, tehetségfejlesztés tanulmányterülettel záruló pedagógus szakvizsgával, azaz abszolválták a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés tanulmányterület általános alapozó, szakmai alapozó és a gyakorlati képzés, képességfejlesztés moduljait, kérhetnek tantárgy-elfogadást. A képző intézmény a teljesített tárgyakat beszámítja. Ebben az esetben a kötelező félévek száma: 2.

Jelentkezés a képzésre: 2016. szeptember 5-ig a Főiskola honlapjáról letölthető jelentkezési lapon.

Elérhetőségeink